2010. 01. 12.

Háborgó (a fekete leves)


A fekete leves.

De tényleg, ez rettenet. És tudom, hogy a BKV ott tart, hogy nemzeti szitokszó. Túlzás és cifra nélkül az. Hogy a négyes metró országunk impotenciájának szimbóluma (szimbólumképe). Ehhez képest is, a fővárosi közlekedés mindig jelentékeny vesszőparipámként futott. Mindig beszéltem róla, mindig kritizáltam az „óvjuk a környezetet és használjunk tömegközlekedést” jellegű állami törekvéseket. Ugyan ki választaná ezt? Csak azért, hogy elcsessze a napját egy jó kis aluljárós extrém-túrával, hogy beszálljon egy rozogán rozsdás metróba, vagy a még kecsegtetőbb buszos tervet válassza ugyanannyi pénzért, mintha becsücsülne a verdába?

Ugyan már.

Régóta érett ez a háborgás, érett ám. Aztán eljött a ma, amikor ez több holmi aktualitásnál. Ez kérem sikertörténet. Egy budapesti főiskolán államvizsgatétel lett a BKV-s botrányokból (valahol az obama-féle választási kampány mellett), hát könnyű ezt elérni? De nem ám. Kollektív rémálmunk a BKV, és ha elolvassátok 2009 top10-es listáját, akkor talán nem is tűnik ez annyira nagyzolónak.

Olyannak tetszik a vállalat (ez a vállalat, ez olyan horror novellásan hangzik, nem?), mintha egy feneketlen tarisznyát tartana elénk. Elénk toppan, kéri a zsozsót. Kér kérlelhetetlenül. Aztán mindenki pakol a batyuba – kötelességtudóan. És így vagy úgy, de annak már senki nem látja nyomát. Elnyeli. Mint egy nagy fekete lyuk, a fekete leves örvénylő legközepén. Ilyen ez a BKV-s szütyő.

Úgy volt, hogy nem lesz évi tarifaemelés. Akkor azt gondoltam, ez teljesen rendjén is van, mert a vonaljegy ára már elért egy olyan tetőt, ami nem feszegetheti tovább a határokat. Többek közt, a lélektani határt. Aztán így vagy úgy, de rádöbbentek, hogy mégis csak jó húzás lenne ez. Február elsejétől a vonaljegy ára 320 forintra (gondolom az éjszakai 450-re) kúszik. Hogy jól tudjunk gazdálkodni…

Citromot, nagyot kereket – mondtam már.

Semmi gond, ha nem vagy pesti, kerüld is el messzire, nem kell turistáskodni. Naugye! Ha mégis ott szerencsétlenkednél, hát egy tízesért már egész hónapban utazgathatsz kacéran, élvezheted a szolgáltatást, amiért fizettél. Már ha. Ha nem rugdosnak szanaszét a biztonsági alkalmazottak jó humorukban. Ha járnak a buszok. Ja, és ha nincs sztrájk.

Kárpótlásra sosem számíts.

Egy sztrájk még pont belefér a… vállalat renoméjába. Azt mondja: nem ellenünk van, csak a járművezetők el vannak keseredve és elfogyott a lojalitásuk a BKV-val szembe. Hát milyen jópofa.

Szinte felfoghatatlan összegeket szórtak szanaszét. Ahelyett, hogy végre kiépítenének egy normális beléptető rendszert, még mindig több és több embert alkalmaznak. Nem nehéz pedig, ott a nyugati a példa, annyira tudunk másolni, hát miért nem jutott senkinek sem eszébe, hogy nem szükséges ez a végletes komikum. Nem, inkább futnak még egy kört a négyes metró halott embriója körül, inkább felvesznek még ezer ellenőrt és biztonsági embert, és még hozzák a tanácsadókat, a szakképzett felsővezetőket.

De vagy így vagy úgy, rossz embereket foglalkoztatnak. Azt olvasom mindenfelé, hogy fentebb fehér galléros tolvajokat, lentebb meg agresszív bűnözőket. Évek óta van lejjebb.

Igyunk egy erős feketét, gyújtsunk cigarettára, ébredjünk fel.


"Azt mondd meg nékem, hol lesz majd lakóhelyünk?
Maradunk itt, vagy egyszer majd továbbmegyünk?
Itt van a város, vagyunk lakói.
Maradunk itten, maradunk itt, itt maradunk."


17 megjegyzés:

straubbazsi írta...

kis adalék:

"Egy olvasónk látni vélt "ellenőrnek látszó személyeket" a 6-os villamoson, de úgy vélte: "nem merték felfedni kilétüket, nehogy meglincseljék őket"."

:D

másik olvasói:

„Ferihegyen dolgozom, és az azért meglepett, hogy a 200E jelű busz sem jár – az egyetlen BKV-járat, amivel a repteret meg lehet közelíteni turistaként. Természetesen semmilyen tájékoztató nem volt a megállóban – legalább az ő kedvükért kiírhattak volna valamit. Így volt szerencsém reggel három japán lányt terelgetni, eurót váltani nekik, hogy MÁV-jegyet tudjanak venni, és vonat után rohanni velük. Jó reklám ez nekünk” – írta Gábor

És a docens:

"A vállalatnak értő píárosra van szüksége, hiszen a nehéz helyzetben nyilatkozni kell, méghozzá higgadtan, őszintén és hihetően, mondta a BKF-képzés vezetője, főiskolai docens. Perlaky-Papp József szerint a képzésben számos nagyvállalati krízist dolgoznak fel esettanulmány formájában, ezekre a válságokra van szakmai megoldás és ezt el lehet sajátítani. A BKV-nél is van megoldás, csak értő módon el kell kezdeni a kríziskommunikációt és a hírnév-rekonstrukciót, vélekedett."

Hírnév-rekonstrukció. Na arra baromi kiváncsi leszek.
(Ez olyan, mintha az SZDSZ most elsöprő fölénnyel akarná megnyerni a választásokat.)
(Nem. Ez annál is durvább.)

Flekk írta...

Kapja be a BKV! Bármit megcsinálhat a szakszervezetük baszki! (hmm... szakszervezet, az nem egy rendszerrel régebi sztori?) Demszky meg mindehhez csak vigyorog a kis buzi fejével.
Amúgy ma én is lincseltem volna BKV-st. Örömmel.

straubbazsi írta...

Persze, hogy lincseltél volna :)

Kata írta...

hat mehettem en is ki tegnap taxival a repterre... jo napot valasztottak :)
egyutt erzek, most en is turista voltam, koltottem vagy 10e-et arra, hogy utazgassam. plusz 1-2 taxi, amikor mar szemtelenul kesesben voltam, mert a busz csakazert sem jott, vagy egy orat vartam az ejszakaira.

nyugati pelda, igen... itt a metroknal ki-be kapuk vannak, betoszod a jegyed, kiadja, meg a kijaratnal is. illetve a chip-kartyas berletek. kb 1 biztonsagi or lezeng a norma megalloknal, meg 1-2 kasszas.
a buszokon meg csak az elso ajtonal lehet felszallni, ha nincs jegy nem mehetsz be.
tiszta sor, mindenki tudja a dolgat, nem allnak agressziv kulseju ellenorok mindenhol, akik ugyanakkor szart sem csinalnak. bar teny, hogy kb ugyanannyi embert foglalkoztatnak, mint a bkv, de azert a varos 6szor akkora.

Kata írta...

bar itt azert lehet beszelni egyfajta kollektiv emertudatrol (ne nehezitsuk meg masnak, ne basszuk szet masnak, tudjunk egymas mellett elni), a mozgolepcsonek csak a jobboldalan allnak szigoruan, hogy a baloldalan lehessen setalni, nem szerelnek le barmit, ami viheto es nem hasitjak fel/tagelik ossze az uleseket, mert az jo moka.

lehet ha felszerelnek magyarorszagon kapukat, masnapra az osszes hipermeno kamaszgyerekek szobajaban porosodna az ellopott rendszam- es utcatablak kozott.

lolman írta...

Mostanában olyannyira lincs-kedv van, hogy rendőrök vannak a metróaluljáróban. az egyetlen helyen ahol még kvázi normálisan járnak a csodák.

erről kicsit eszembe jutott az a félutas bejegyzésed Balkán és EU között.
ez ami a tömegközlekedéssel van abszolút Balkán. Nem kell jegy, csak ha ott van valaki hogy megverjen ha nincs, nem kell normális jármű mert nincs rá pénz a milliós fekete leves kifizetések mellett, sztrájkolnak orrba szájba mikor többet keresnek mint az orvosaink és idejön egy turista és nem tud hazamenni. BIZTOS hogy volt tegnap/ma olyan aki emiatt nem érte el a gépét. MIKOR fog az megint idejönni? Soha?
persze ez mind le van szarva.

még egy dolog eszembe jutott erről.
Kern mesélt kb 20 éves sztorit heti hetesben arról amikor kint volt a Russzkaja anyaországunkban.. és beszélt egy kis dgyévuskával arról hogy mit gondol a jövőről. Röviden azt mondta a csaj, hogy lesz boldogság... úgy 300 év múlva.
persze nem lenne jo ennyire pesszimistának lenni de sztem itt annyira mélyen gyökeredző problémákról van szó amik generációk múlva fognak orvoslásra találni

aztán lehet hogy nem.. kíváncsian várom a meglepetést :)

blááá írta...

lolman én is kíváncsian várom a meglepetést! :) de alapvetően az azelőtti bekezdésed pesszimizmusával értek egyet.
örültem a cikknek!
viszont van még itt vmi, tőlem...
ezt írtad Bazsi: "Ugyan ki választaná ezt? Csak azért, hogy elcsessze a napját egy jó kis aluljárós extrém-túrával, hogy beszálljon egy rozogán rozsdás metróba, vagy a még kecsegtetőbb buszos tervet válassza ugyanannyi pénzért, mintha becsücsülne a verdába?"
- ÉN!!! bármit megtennék, hogy védjem a környezetet. (és ez a 'BÁRMI', esetünkben a jól kitárgyalt magyar tömegközlekedés - és vicces, hogy ezáltal (Magyaro.-on) rögtön egy szélsőséges vélemény pártolója leszek :D, mivel ma Bp-en a többség inkább autóba szállna és pöfékelne a járókelők arcába...) ez van, kurva zöld vagyok...

lolman írta...

A minőségről annyit tényleg érdemes hozzátenni amit Jutka is elkezdett. Ez nem olllyan szar. én is felszállok rá minden nap, és voltam már rosszabb metrón/buszon/vilin is. a különbség csak az, hogy ahol ilyen, vagy ennél szarabb volt ott sokkal olcsóbb is volt a dolog.

Az biztos hogy inkább ez mint a konstans életveszély ha biciklizel, vagy a konstans dugó ha autózol.
az autó amúgy sem logikus döntés pesten, mert a parkolási díjjal együtt már drágább dolog. Nem beszélve arról hogy lassabb is.

nah szal mindezt csak azért mert tényleg van aki felszállna és fel is száll rá... de attól még hogy van szamár, vagyunk a lóra baze!

zs írta...

nekem szerencsére nem kellett messze mászkálnom. a móricz és blaha tengelyen mozogtam alapvetően. nem is siettem sehova se nagyon. jó volt embereket látni az utcán ahogy sétálnak vagy rohannak a járdákon.

straubbazsi írta...

Lgirl:

Persze, te mozogsz otthonosan itt és ott is, és bizonyára van is különbség, de azért én nem feltételeznék ekkorát.
A buszukon kamerák vannak, hát nem tegelnek. Az aluljáróban szintén rend van, hát nem viszik el az "ajtófélfát" is.
És szerintem a "hova állok a lépcsőn" sztori sem oda vezet vissza, hogy itt mindenki rohadtul intoleráns.
(Amúgy rémlik is vmi, hogy amíg nem volt bekamerázva a busz, addig amortizálták is szépen azokat a - nagyonfrankó :)- londoni buszokat. Csak már nem tudom honnan. Talán Londonból :D)


jutka:
Hát kurvazöldnek lenni nagy kíválóság (tényleg), de azért vannak életszerűbb példák is (viccelek ;-)). Például: én! :) Nincs jogsim, na bumm, esélyem sem lenne becsücsülni a verdába.

Az "ugyan már" amúgy sem arra vonatkozott, hogy szerintem nem válassza ezt senki, csak a szememben álszenteskedő törekvésekről tükrözte a véleményemet.


lolman:

Tényleg nem "annyira" rossz. De tényleg annyira kurva drága. És ez nincs összhangban - ennyi. :)

Az autós közlekedés bizonyos körülmények között drágább (mondjuk igen, ha parkolójegy van), néha meg olcsóbb.
(Egy haverblogon volt is erről egy számítás: http://fejveszto.blogspot.com/2009/11/1570-kilometerarulas.html
elég lol ott a kommentem is :D)

A következő bejegyzés is "félutas" lesz, és tökre pozitív! :P Csak a kontraszt végett. meglásd


zs,
a megfigyelő :)

straubbazsi írta...

MÁS:

Csak a mikroblogra raktam ki a S.S.E. videót, aztán most rájöttem, hogy pedig ez érdemelt volna egy bekezdést.
Mert mi az, hogy humánpolitikai igazgató?
Mi az, hogy vezetők ösztönzése?
Mi az, és főleg mi az, hogy titoktartási díj?
(A kérdések nem költőiek, szívesen veszem a válaszokat.)

Megint más:
Az megvan, hogy a MÁV is sztrájkol?

De nem ez a truváj. Hanem a miért. Szolidaritásból bazdmeg.
Szegény dolgozókkal... ÉS INKÁBB még tovább nehezítik pár tízezer ember hétköznapjait.

Alig hiszem el, komolyan.

(http://index.hu/gazdasag/magyar/2010/01/13/vasutassztrajk_hatasok/)

Söge írta...

Az akkori számítást némiképp árnyalja, hogy nem csak a BKV-jegy drágult, de a benzinre is újabb adót pakoltak januártól.

+én is a nagyonzöld felfogás mellett lennék, járjunk inkább tömegközlekedéssel, csak ezzel két baj van:
1., általában kocsival olcsóbb
2., vidéken iszonyú gáz a menetrend, nevetséges hogy a régió három megyeszékhelye között szinte lehetetlen busszal közlekedni (sín meg nincs is).
3. a fővárosban jobb a lefedettség. Csak épp a buszok nem járnak. Vagy azért mert sztrájk van, vagy azért mert szétesnek, vagy azért mert a BKV vezetői még a megállótáblákat is eladták fű alatt.

straubbazsi írta...

Söge:

:D

pankalin írta...

többet szerettem volna, meg dicsérni is, több pontot külön kiemelve, de most álmosan csak egy személyesre futja:
ma több, mint egy óra alatt tettem meg a jól megszokott 20 perces utat, na nem azért, m volt eszem és legyalogoltam, hanem m egy 4es6osra nem fértem fel, de hogy úgy egyáltalán, fél lábam se, így fagyoskodtam több tucat emberrel 28 percet (nem mellesleg 5-6 percenként normálisan..) a megállóban, amikor is feltuszakodva min. 7 emberrel kerültem testközelbe egyszerre, egymást tartva, fedezve, préselve, nyomva.. és nem mondom azt, h nem volt élmény, vagyhogy nem volt izgalmas tapasztalás (úgyis olyan jól megszoktuk már a berendezett, kényelmes dolgainkat) egészen komolyan, de azért elég volt ennyi is egynek, m hnap kelhetek egy órával korábban, h időben beérjek :S
most látom csak, hosszú lett ez így is :), szánok majd cikk finomságait, érdemeit foglaló boxra is időt ;)

Indira írta...

Hát én meg csak kurvaanyáztam a BKV és a MÁV sztrájk miatt egyszerre. Történetesen haza akartam jutni.:S

pez írta...

A kedvencem sztrájk idején, mikor egyetlen négyeshatos villamosozás során próbált meg egy pasi belenyúlni a táskámba, egy másik pedig a gatyámba. Mindenre kiváló alkalom egy tömött jármű.

Háborogtunk mi is rendesen, mikor nyolcra mentünk vizsgázni, és ehhez fél hétkor indultunk el gyalog. Bár hülyék voltunk, 4es metróval simán odaértünk volna időben amúgy is (ja nem, mégse). Bicajjal egy fokkal gyorsabb (meg izgalmasabb(?)) a dolog, szóval megfontolandó. MÁV sztrájkon meg még a könnyem is kicsordult, úgy nevettem.... (buh.)

Szeretem a háborgós írásaidat. Bár talán ez volt az első, amin nem tudtam olyan felhőtlenül kacarászni, mert baromira egyetértek, mert fekete leves, és rettenet, és szitokszó. Örülök, hogy megírtad ezt a két bejegyzést, hatásos volt, jól összeszedett, szerettem olvasni (veled együtt háborogni).

pankalin írta...

Ahogy ígértem, dicsérek, van mit.
Nem hiszem, hogy túlzok, ha azt mondom, a legjobbak közül való, talán a legjobbak egyik teteje. Ha egy szóval szeretném, azt mondanám: gazdag. Ha többel: furmányos eleganciával gazdag.

Az szinte érdemei közt is (a többi mellett) hátul kullogó, hogy alapos. (mondjuk azt hiszem ezt bazsi cikknél már evidenciaként kell tekinteni ;))

Markáns (és mint látható is, vitaindító) véleményt mutat, de ami a leginkább kalapemelésre késztető, azok a képei, mert hát igen, ezek biza bravúrosan nyakon lettek csípve, „fehér gallérostul” :)
amit a leginkább szerettem: a négyes metró, mint impotencia szimbólum. nagyon szépen eltalált és elgondolkodtató, főként pedig eredeti, erős, legalább annyira mint halott embrióként.. többrétű publicisztika (szinte már poézis), de jól eltalált a kollektív rémálom és a végletes komikum összetétel is.

És persze ne menjünk el a nyitó fekete leves (aminek szimbolikája jól végig van vezetve), a nemzeti szitokszó, a lélektani határ, és az évek óta van lejjebb mellett sem.

A zárás is finoman koronáz (kerekít), előre mutató ÜZENETTEL zár és egyben (el)indít.
Én az egészet így, ahogy van, nagyon szerettem, jó volt olvasni.

csupán egyetlen (jó öreg :)) megjegyzés: kárpótlásra sose! számíts