- „Bárány Balázs, a VDSZSZ (Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete) alelnöke az MTI-nek elmondta, hogy a BKV dolgozóinak munkabeszüntetéséhez kapcsolódó sztrájkjuk elérte a célját, a vasutasok szolidárisak voltak, a vonatok egy része nem közlekedett, nehezítve ezzel a budapesti közlekedési állapotokat.”
- Halkan mögé lopakodik és kurvanagy tockost („Tockos: Nyitott tenyérrel a tarkóra mért ütés, minősége akkor a legjobb, ha a tarkó szőrtelen/hajtalan, és kissé izzadt.” – a szerk.) mér.
Nem bírom megállni, nem folytatni. Ma megkérdezte egy olvasóm, hogy hát nem is Pesten élek, mennyit háborognék, ha ezt közelről szemlélném. Hát, már én is gondolkoztam ezen…
Sztrájkolni szakszervezetek sztrájkolnak. Csoport lévén, vezetők is vannak. Kérdés lehet, hogy egy sztrájk felülről vagy alulról jövő nyomás okán veszi kezdetét. A MÁV „szolidaritása” esetén pontosan tetten érhető, hogy a vezetők akarata állt a háttérben, míg a dolgozók mindössze fél százaléka szüneteltette valóban munkavégzését. Bárány Balázsnak meg üzenem, hogy akkora szmog van Pesten a jelenlegi közlekedési állapotok okozataként, hogy nagy eséllyel forgalomkorlátozás fog életbe lépni a napokban, vagyis nem feltétlenül szükséges páváskodnia a további nehézségek mellett, és ért.
És lejjebb és lejjebb.
Akkor majd minden második autó indulhat csak el. Aki mégis belevágna egy neki páratlan napon valami számára fontosnak tűnő indokból, az 100.000 forintot pörget meg ruletten. És nem nyer. Pedig az 435 db. vonaljegy.
Az előző bejegyzésben a BKV jelenségével (Így nevezem, furcsálljuk?) általánosságban foglalkoztam, míg a sztrájkkal csak érintőlegesen, minthogy feltételezhetően utóbbi szerves része előbbinek. Most mégis úgy döntöttem, hogy közelebbről is meg kellene kukkantani ennek a sztrájk dolognak a mibenlétét. Miért van? Kollektív szerződés megszűnése, és azzal együtt a plusz juttatások elvesztése. Rendben is van, hazudnék, ha azt mondanám, hogy nincs bennem egyetértés, mikor mondjuk a kajajegy elkobzására az indok a már-már legendás munkaadó részéről, hogy kevesebb pénz van mint tavaly, és megvonásokat kell eszközölni. Értem én, hogy erre ezer és egy különböző érvet lehet visszacsattintani, riposztozni, de akár még egy kurvanagy tockost is helyénvalónak éreznék a munkavállalók irányából.
Láthatóan azzal sem vagyok kibékülve, hogy a jegyek árát kell növelni szentesített eszközként (ami miatt kevesebben választják a tömegközlekedést, pedig most látszik csak igazán világosan – vagy éppen szürkén ködösen –, hogy ez milyen jelentőséggel bír.)
Csakhogy! És de. Azt olvasom, hogy ezen juttatások elvesztése a közszférában dolgozókra együttesen igaz. Akkor miért nem küldik haza orvosaink a munkába belebetegedett BKV-s dolgozókat, mondván, hogy ők inkább ma kártyáznának? Miért nem zárnak be az óvodák, miért nem mondják a tanárok, hogy ma pedig semmit nem verek bele a kölyök hülye fejébe?
Semmiképpen sem szeretnék demagóg lenni, de lehet, hogy ez intelligencia kérdése? (Ahogy a tegnapi kommentekben is előkerült, egyáltalán nem példátlan, hogy az említett szakmák képviselői ma kevesebb pénzt visznek haza, mint amit egy busz- vagy villamosvezetői jogosítvánnyal lehetséges. Hát akkor miért nem?) Miért nem sztrájkolnak ők is? Lehet, hogy belátják, hogy ami rengeteg embernek rossz, azt nem érdemes? Semmilyen önérdek előtérbe tuszkolásával sem érdemes. Főleg, ha egyáltalán nem garantált az eredményes kimenetel – és ha még az is lenne, akkor is felmérhetetlen marad az össztársadalmi kár.
(Mikroblogra tettem egy videót arról, hogy a fiatal orvosok miképpen vonultak fel egy – azt hiszem – nem kisebb volumenű ügy kapcsán.)
Megfordult a médiában egy érdekes olvasói vélemény. Arról nyilatkozik, hogy elhibázott a stratégia. Nem a közlekedést kellene korlátozni, hanem szimplán bezárni a jegypénztárakat és felfüggeszteni az ellenőri tevékenységet. Azám! Időzzünk el ezen kicsit.
Az megvan, hogy a BKV (a vállalat) a sztrájk idején napi 50 millió forintot keres? Profitál, úgy értem. Nem hiszed el. Kiesik 40 millió a jegyeladásokból, de megmarad az a kilencven, ami napi szinten megy el a bérekre meg a rozsdás kerekek olajozására.
Egyre érdekesebb, ugye? Persze, biztosan nehéz lenne a gyakorlati megvalósítás. Jó terv, jó vezetők, jó kommunikáció, jó kapcsolat a szakszervezetek között. Teljes egyetértés. És mindenekelőtt: ész.
Lehetetlen. Pedig izgalmas lenne, ha az ellenőrök és pénztáros nénik plakátoznák az aluljárókban, hogy ma ingyenes a közlekedés. Forró teát osztanának munkaidőben. Tájékoztatást adnának a sztrájkról, aláírást gyűjtenének. Itt-ott ingyen ölelés is járna mellé. Mosoly lenne az arcokon.
Mi lenne még? Szlogen: közös az ellenség, guruljatok a mi oldalunkon! Aztán a jelenlegi iszonyatos lincshangulat átfordulna közel olyan erős támogatásba. Politikai oldaltól közömbös egyetértés a közvéleményben.
De van, és ez továbbra sem tündérmese, hanem szürkén ködös rémkép. Nem tudni, hogy a sztrájk alulról vagy felülről indult, nem tudom kiket helyeztem most céltáblára, de ott a helyük.
Nem vagyok szolidáris.
„A fekete lyuk egy nem létező égitest,
Három év múlva nem vagyok hadköteles.
Felismer tanár úr, vagy tán elfelejtett már,
Kérdésem volna, pálinkát mérnek-e már?”
5 megjegyzés:
Te még jobban leírtad, amit gondolok az egészről, de nagyon dühítő, ami most van.
Felülről. Szinte biztos lehetsz benne, hogy felülről jönnek a döntések, méghozzá a szakszervezetek (mert mindenkinek - metró, busz, vili, TÖBB IS VAN) részéről.
Majd egyszer részleteiben is elmeséljük amit egyszer Judit tesója ecsetelt arról, hogy ő miket tapasztalt mikor egy közepes méretű projekt miatt a bkv-nek dolgozott.
Röviden annyi, hogy a legkisebb kiadással járó dolgokról is a következőképp megy a döntés: "Szakszervezet vagyok, kapok pénzt?
Igen, akkor mehet a dolog!
Nem, akkor kapjátok be!"
És igen, ne is akarjunk demagógok lenni, de abszolút egyet kell, hogy értsek. A tanárok, orvosok, szociális munkások belátják, az, hogy megszopatják az országot, az sehol, senkinek nem buli.
Kicsit más hangszínben pedig eszembe jut a film amit öcsémmel fogunk rendezni, ha nagyok leszünk.
Egy arcról fog szólni aki bármikor meg tudja állítani az időt, úgy, hogy ő ez alatt azt csinál amit akar. (tudom, távkapcs, de ez jobb lesz)
És főhősünk, egy nyamvadt kis tapló, aki ezt MINDIG ki is használja :d. Csajokat tapizik, teszteken csal, bankot rabol éééés egy ilyen beszéd hallatán csettint, szépen elbattyog egy pékségig, magához vesz egy hatalmas péklapátot.. visszabattyog és egy orbitálisat lebasz az emberünk arcába.
Aztán csett, hogy lássuk hogy izlik aztán a pöffeszkedés :D
(az ötlet copyrightos, bárki aki ellopja, perre számíthat, öcsém ebben nagyon jó... remélem)
tockos típusú péklapáttal megtoldott überütés!ez jó!
most csúnya leszek és még az előzőhöz...a szmogra térnék ki (kurva zöld...)mivel Én itt élek!mivel én volt, hogy fél éven át biciklivel közlekedtem munkába menet(egészséges,és környezetbarát:)), aztán nem épp rejtélyes okok miatt felhagytam vele(no bicikliút,no figyelmesség,az utolsó élményem, amikor engem és a törékeny 6kg bicómat és törékeny 42 kg testemet egy busz akarta lesöpörni a kocsik közé a szélső sávból)
tehát csak annyi, hogy sztem egy kezemen meg tom számolni, hogy hány olyan szmogriadó és közlekedéscsökkentés volt Bp-en, mint amiről írsz. Márpedig sztem egy évben többször is kéne olyannak lennie, amennyiben egy élhető várost akarunk. de persze olyat senki sem akar, mint azt a bkv sztrájk is mutatja.
hát jah, utoljára mikor a bkv buszsofőrök sztrájkoltak nagyobb fizetésért, ha jól emlékszem 250.000ft-ról beszélünk, akkor apukám, aki több, mint 30 éve orvosként és kutatóként dolgozik, oktató tankönyve jelent meg, osztályvezető főorvos, külföldi konferenciákra hívják, elmúlt 65 éves és még mindig minden nap 5.20kor kel és 24órázik minden héten minimum egyszer megszólalt, hogy ez több, mint amit én keresek. És még csak egy "kurva anyátok" sem hagyta el a száját. Azt gondoltam akkor, hogy hát igen, ilyen az én apukám. de talán mégsem? vajon ez egy olyan mentalitás, ami itt egy egész orvos generációban benne van? és a fiatalok meg elhúznak.. várjunk csak, ki is fog itt maradni?
ja és az is eszembe jutott erről (sokan elmennek itthonról), hogy most fogja elérni a nyugdíjkorhatárt az a generáció aki nem kap nyugdíjat. ha jól emlékszem, ez kb 200.000 embert jelent. 200.000 olyan ember, aki az elmúlt 30évben egy fikarcnyit sem adózott. a kérdés csak az, hogy vajon így sokkal inkább az állammal basztak ki vagy sokkal inkább saját magukkal? ezt a döntést rájuk hagyhatjuk...
jutka & lolman:
Igen, eszembe jutott a péklapátos (magdi-anyusos jelenet), mikor elkezdtem írni.
És eszembe jutott Jutka apukájának keresete is, azt hiszem Sziget idején került elő valami hasonló vonatkozásban.
Arról meg nincs különösebben szilárd véleményem, hogy forgalmi korlátozások, autósok felezése jó-e vagy rossz, többször kellene-e. Az biztos, hogy BKV-sztrájk idején nem okos. Csak erre céloztam.
http://www.youtube.com/watch?v=g1_QlXKDu-k
Megjegyzés küldése